traffic analysis بیونت

آزمایشگاهی بر روی یک تراشه: تبدیل گوشی‌های هوشمند به کلینیک‌های تشخیصی متحرک

https://bionet.ir، بیونت، bionet، گوشی هوشمند و تشخیص بیماری

گوشی‌های هوشمند می‌توانند قبوض ما را پرداخت، رژیم غذایی ما را برنامه‌ریزی و حتی عادات خواب ما را ضبط کنند. به زودی این وسیله می‌تواند به‌عنوان یکی از سلاح‌های اصلی در جنگ علیه بیماری‌ها نیز به کار رود. محققان به تازگی موفق به طراحی یک تراشه با کاربری آسان و قابل اتصال به گوشی‌های هوشمند شده‌اند که می‌تواند بیماران را برای بیماری‌های متعدد و کشنده‌ای تنها در ۱۵ دقیقه مورد آزمایش قرار دهد. تنها چیزی که این گجت استفاده می‌کند قطره‌ای خون از نوک انگشت شماست.

در ادامه همراه بیونت باشید

با فشردن دکمه مشکی بزرگ بر روی این دستگاه مکشی ایجاد می‌شود که خون را به درون مارپیچی از لوله‌های بسیار ظریف هدایت می‌کند که درون آن‌ها کارتریج‌های قابل تعویض به‌اندازه کارت‌های بانکی وجود دارد. در آنجا چندین ناحیه تشخیصی وجود دارد که می‌توانند هرگونه آنتی‌بادی موجود در خون را که نشان دهنده بیماری خاصی است، تشخیص دهند. این ابزار تنها با مصرف بسیار جزئی از باطری گوشی هوشمند شما برای تشخیص و نمایش دادن نتایج کار می‌کند. این گروه ادعا کرده است که نسل چهارم iPod Touch با یک‌بار شارژ می‌تواند ۴۱ بیمار را مورد آزمایش قرار دهد.

محققان یک آزمون میدانی با استفاده از این ابزار در سه کلینیک در Rwanda انجام دادند و توانستند به‌سرعت ۹۶ بیمار را برای HIV، سفلیس فعال و نهفته مورد ارزیابی قرار دهند. در مقاله‌ای که این گروه در مجله Science Translational medicine به چاپ رسانده‌اند، در مقایسه با بهترین تست‌های آزمایشگاهی (gold standards) این دانگل حساسیت تشخیصی ۹۶% را نشان داد و تنها یک مورد از سفلیس نهفته را شناسایی نکرده بود. علارقم ۴% خطای موجود، محققان معتقدند که حساسیت بالای این دستگاه و ساده بودن کاربری، می‌تواند آن را به ابزاری کارآمد و قدرتمند برای شناسایی این بیماری‌های خطرناک در محل‌های دارای کمبود آزمایشگاه و خصوصاً برای زنان باردار تبدیل کند.

این گروه اکنون در حال بررسی برای انجام یک آزمون گسترده با استفاده از این دستگاه ۳۴ دلاری هستند و امیدوارند که این کلینیک‌های متحرک و کاربران آن‌ها بتوانند نتایج سریع و قابل قبولی را در مناطق دورافتاده جهان به دست آورند.

منبع: Science Translational medicine

  • نویسنده : سامان میلانی زاده
  • تاریخ انتشار : 02-03-15