traffic analysis بیونت

آینده میکروسکوپ‌ها در سال ۲۰۱۵

https://bionet.ir، بیونت، bionet، اینده میکروسکپ

سال ۲۰۱۴ سالی پربار برای میکروسکوپ بود و روش‌های بسیار جذاب و جدید تصویر برداری تشریح شدند. در پاییز امسال جایزه نوبل شیمی‌ برای ابداع یک تکنیک میکروسکوپی با قدرت تفکیک بالا به Stefan Hell ،Eric Betzig و William Moerner اهدا شد. اگر اینها کافی نیست، اندکی پس از اعلام این جایزه نوبل، Betzing مقاله ای را منتشر کرد که در آن تکنیک جدیدی به نام تصویر برداری صفحات نوری شبکه ای معرفی شد که می‌توانست تصور برداری با سرعت بالاتر و تخریب کمتر را در آینده ممکن سازد. با این همه چه اتفاقی برای تصویر برداری میکروسکوپی در سال ۲۰۱۵ رخ خواهد داد؟ همراه بیونت باشید

۱. استفاده از تکنیک CLARITY به صورت انبوه

CLARITY روشی جدید برای تصویر برداری سه بعدی از بافت‌های عصبی است. شاید این ساده ترین پیش بینی ما باشد، بر اساس تعداد پوسترهای ارائه شده که به تازگی در جلسه انجمن علوم عصبی بر روی استفاده‌های مختلف مواد CLARITY تمرکز داشت. CLARITY بیش از یک سال پیش در آزمایشگاه Karl Deisseroth ابداع شد و از آن موقع پیشرفت کرده و تغییر یافته است تا بتواند حجم‌های بافتی بزرگ را برای کاربرد‌های تصویر برداری آماده سازد. پس در ۲۰۱۵ چه اتفاقی خواهد افتاد؟ پیش‌بینی می‌کنیم محققان بیشتری شروع به استفاده از این مواد در مطالعات خود بکنند زیرا شرکت‌ها روش‌ها را بهبود بخشیده و تولیدکنندگان ابزار، سیستم‌های چشمی ‌و بینایی مناسب تری را روانه بازار خواهند کرد. انتظار داریم این تلاش از یک عطش فزاینده برای تصویر برداری نورون‌های مغز به وجود آید اما دانشمندان دیگر رشته‌ها نیز میتوانند از این روش با به کار گیری مواد در مطالعات تصویر برداری سود ببرند.

۲. عمق تصویر برداری میکروسکوپی صفحات نوری مشبک

در ادامه معرفی این روش در اواخر ۲۰۱۴، "تصویربرداری میکروسکوپی صفحات نوری مشبک" به طور موثری بر روی نحوه انجام تصویربرداری میکروسکوپ نوری تاثیر خواهد گذاشت. این تکنیک به سرعت تصویر‌های سه بعدی بسیار خوبی با قدرت تفکیک جسمی‌ بالا بدون آسیب رساندن به سلول‌ها را فراهم می‌آورد. قدرت تفکیک این میکروسکوپ جدید و حتی سرعتش اجازه می‌دهد که پروتئین‌ها را به صورت سه بعدی ردیابی کنیم. اما این تکنیک از نظر عمق زمینه محدود است. منتظر پیشرفت‌هایی در ۲۰۱۵ هستیم که استفاده از "تصویربرداری میکروسکوپی صفحات نوری مشبک" را گسترش دهد. در این سال همچنین شاهد آماده شدن نوع تجاری این میکروسکوپ خواهیم بود، زیرا شرکت‌های Zeiss و Leica در حال حاضر این تکنولوژی را در دست دارند.

۳. میکروسکوپ الکترونی برای همه

حتی اگر میکروسکوپ نوری سرعت و قدرت تفکیک بیشتری با پیشرفت‌هایی نظیر "تصویربرداری میکروسکوپی صفحات نوری مشبک" به دست آورد، میکروسکوپ الکترونی (EM) تکامل خواهد یافت تا از برادر خود عقب نماند. به صورت سنتی، EM تکنیکی بسیار تخصصی است که برای بسیاری از آزمایشگاه‌ها قابل دسترسی نیست. اما به طور شگفت آوری تغییرات و پیشرفت‌های در حال گسترشی در سال ۲۰۱۴ گزارش شده است که می‌تواند مسیر استفاده گسترده در ۲۰۱۵ را هموار سازد. علاوه بر این گسترش سیستم‌های EM با پایش سریعتر می‌تواند داده‌های سه بعدی را فراهم سازد. آغاز قدرتمندی برای تکنولوژی‌های EM در سال ۲۰۱۵ پیش بینی می‌شود.

 به نظر شما پیش بینی‌های ما برای سال ۲۰۱۵ به واقعیت بدل خواهند شد؟ شاید بله و شاید خیر. اما در هر صورت پیشرفت‌های تصویربرداری چشم گیری در ۲۰۱۵ رخ خواهد داد و این پیشرفت‌ها در هر روشی از EM گرفته تا میکروسکوپ نوری و دیگر تکنولوژی‌ها باشند نتیجه آن افزایش دانش در زمینه دنیای میکروسکوپی اطراف ما خواهد بود.

منبع: bionet

  • نویسنده : بهزاد دماوند
  • تاریخ انتشار : 12-01-15