traffic analysis بیونت

انجام توالی یابی ژنوم شما توسط Illumina تنها با ۱۰۰ دلار

اولین بار در سال ۲۰۰۳، توالی یابی ژنوم انسان انجام شد. در آن زمان هزینه این کار ۲.۷ میلیارد دلار بود. اما امروزه توالی یابی DNA آن‌قدر هم گران‌قیمت نیست. امروزه کمپانی Illumina دستگاهی دارد که در یک روز و با هزینه‌ای کمتر از ۱۰۰ دلار، سکانس ژنوم شمارا در اختیارتان قرار می‌دهد.

در ادامه همراه بیونت باشید

Frank deSouza مدیرعامل شرکت Illumina بر روی صحنه کنفرانس سازمان سلامتی JP Morgan در مرکز شهر سان‌فرانسیسکو فرایند NovaSeq را نشان داد. او بر اساس Tech Crunch به جمعیت حاضر گفت:

دستگاه‌های جدید NGS شرکت ایلومینا می‌توانند در کمتر از یک ساعت کل توالی ژنوم یک فرد را نشان بدهند.

این به این معنی است که کمتر از ۱۵ سال بعد از زمانی که میلیون‌ها دلار سرمایه و دهه‌ها تحقیق انجام‌شده بود، این توانایی به‌دست‌آمده است. اکنون ما می‌توانیم این کار را در کمتر از یک ساعت انجام دهیم درحالی‌که هزینه این کار کمتر از ۱۰% هزینه قبلی آن است.

به‌هرحال، هزینه توالی یابی ژنوم به‌طور پیوسته‌ای کاهش‌یافته است. در سال ۲۰۰۶، دستگاه Illumina توانست توالی یابی ژنوم انسان را با ۳۰۰۰۰۰ دلار انجام دهد و در سال گذشته اعلام شد که این کار با ۱۰۰۰ دلار انجام می‌شود.

بر اساس آمار اخباری، کاهش سریع هزینه‌ها کمک بسیار زیادی به محققین برای انجام مطالعات کلینیکی می‌کند. به‌هرحال سرعت بالاتر و هزینه پایین‌تر، محققین را جذب می کند زیرا می‌توانند با هزینه کمتر، راه‌اندازی تحقیقات خود را به‌پیش ببرند.

کلینیک‌ها و محققین زیادی در حال حاضر توانسته‌اند به داده‌های ژنتیکی در تحقیقات سرطان و سایر بیماری‌ها دست یابند. اما مشتری‌ها به دلیل مواردی مثل ۲۳andMe و Ancestry DNA به این تحقیق علاقه‌مند هستند.

کمپانی اصلی Illumina در شهر سن دیگو، نقش مهمی در بسیاری از این تست‌های مستقیم مشتری‌ها ایفا می‌کند. اگر شما توالی یابی ژنوم خود را توسط ۲۳andMe انجام داده باشید، احتمالاً از دستگاه Illumina برای این کار استفاده کرده‌اید.

بر اساس وب‌سایت Illumina، تست ها در این ماشین‌ها هزینه‌ای معادل ۲۰۰ دلار دارند که این هزینه پایین و سرعت‌بالا به آن‌ها این امکان را داده است که با سرعت بیشتر، تعداد زیادی مشتری را پردازش کنند.

امروزه می‌توانید دستگاه NovaSeq 5000 را باقیمت ۸۵۰۰۰۰ دلار و NovaSeq 6000 را باقیمت ۹۸۵۰۰۰ دلار خریداری کنید.

منبع: illumina

  • نویسنده : پویا مجیدی
  • تاریخ انتشار : 19-01-17