traffic analysis بیونت

باکتری‌ها کریسمس را به شما تبریک می‌گویند

https://bionet.ir، بیونت، bionet، کریسمس

دکتر  Munehiro Asallyاز دانشگاه Warwick با کشت باکتری‌هایی از گونه باسیلوس سوبتیلیس (باکتری غیر بیماری زای موجود در خاک و روده انسان)، به شکل خلاقانه ای با ایجاد حروف Merry XXMAS کریسمس را به عاشقان زیست شناسی و مخصوصا میکروبیولوژیست‌ها تبریک گفت. او با کشت باکتری‌ها در ۹ پلیت مجزا، حروف مورد نیاز برای MERRY XMAS را بدست آورد و آنها را در کنار هم قرار داد.

در ادامه مطلب همراه بیونت باشید

این باکتری‌ها به صورت مصنوعی بر روی بیوفیلم‌ها مهندسی شده اند و مجموعه این میکروب‌ها ساختار سه بعدی با الگوی خاصی را تشکیل داده و حروفی به قطر ۲میلی متر را از سلول‌های باکتریایی میکروسکوپی تشکیل داده اند. در ابتدا دکتر Asally باکتری‌ها را در محیط آگار و در دمای ۳۰° سانتیگراد به مدت ۱۴ ساعت رشد داد، سپس او برای ۱۲ ساعت از نوعی مهر فلزی (metal stamps) برای شکل دادن به حروف در محیط کشت استفاده کرد.

metal stamps

 

به دلیل اینکه باکتری‌ها برای حفظ ساختار به صورت طبیعی باهم کار می‌کنند، بیوفیلم‌ها می‌توانند حروف را شکل دهند. همین امر موجب زنده ماندن سلول‌های منفرد نیز می‌شود. دکتر Asally توضیح می‌دهد:

" درحالی که ممکن است فکر کنیم باکتری‌ها ارگانیسم‌های منفرد تک سلولی هستند، اما در حقیقت آنها کاملا به صورت اجتماعی زندگی می‌کنند و در قالب یک جامعه باهم ارتباط دارند"

در تشکیل بیوفیلم به شکل حروف، باکتری‌ها به صورت جمعی عمل می‌کنند تا ساختارشان را شکل دهند. فشارهای فیزیکی به وسیله مرگ سلولی دفع می‌شود، در واقع سلول‌های مرده ساختاری ایجاد می‌کنند که باعث محافظت از سلول‌های زنده می‌شود.

هدف مطالعات دکتر Asally تحقیق بر روی مسائلی همچون تعاملات فیزیکی و بیولوژیکی در پس ساختار بیوفیلم‌ها می‌باشد.

 

منبع: bionet

  • نویسنده : بهزاد دماوند
  • تاریخ انتشار : 30-12-14
  1. هاست لینوکس گفت:

    ممنونم بابت مطالب مفیدی که قرار میدید!

  2. مهسا گفت:

    خیلی جاب بود… یعنی با فشار مکانیکی که بر سطخ پلیت حاوی باکتری ها وارد میشود تعدادی از باکتری ها از بین میروند و باکتری های دیگر با مصرف مواد غذایی باقی مانده خاصل از باکتری های کشته شده شروع به رشد کردن در همان حوالی میکنند اما حالبه و از طرفی قابل تامل به علت اینکه زمانی که باکتری ها تحت فشار مکانیکی قرار میگیرند دقیقا شبیه زمانی که انها در برابر حرکات پریستالتیک روده ای قرار میگیرند این حرکات مانع از تشکیل biofilm در روده میشود این چگونه قابل توجیه هست با بیوفیلم…

    • سارا گفت:

      مهسا جان برداشت من از این مقاله این بود که مهرهای فلزی که بر روی محیط کشت قرار می گیرند دارای سطح برجسته هستند (مطابق شکل) در نتیجه مانع رشد باکتری در آن منطقه می شوند (فشار فیزیکی). در بیوفیلم باکتری های سطحی می میرند تا هم به عنوان مواد غذایی برای باکتری های داخلی تر مورد استفاده قرار گیرند و هم به عنوان یک لایه محافظ عمل کنند.
      توی مقاله صحبتی از فشار مکانیکی نکرده مسلما در جاهای متحرک بیوفیلم تشکیل نمی شود.

      • مهسا گفت:

        سلام سارای عزیز. ممنون از پاسخ شما. من فکر میکنم زمانی که مهره ها رو در روی محیط کشت رشد میدهند در واقع به عنوان بخشی از میحیط کشت میشود و باکتری ها بر روی ان ها رشد میکنند و زیر این مهره ها خالی میماند در حالی که روی انها که مهره ها باشند رشد میکنند که احتمالا باید مهره ها از یک سمت کاملا یکنواخت و از طرف دیگر انحنا دار به قول شما برجسته باشند … واقعا جالبه اما فشار مکانیکی خاصی به باکتری وارد نمیشه مگر اینکه بعد از کشت دادن این مهره ها جایگزین بشود که در این حالت روی باکتری این مهره ها قرار گرفته و از بین میروند و دیگر انجا رشد نمیکنند مثل تست های آنتی بیوگرام که البته انجا اثر مربوط به فشار مکانیکی البته نیست ولی شبیه به ان…اما چرا از باکتری باسیلوس سوبیتیلیس استفاده کرده یعنی دلیل خاصی داره ;)…

        • بهزاد گفت:

          اینطور که در متن اشاره شده بود ابتدا باکتری ها در محیط کشت داده می شوند و بعد به مدت 12 ساعت مهر بر روی آنها قرار می گیرد. یعنی باکتری ها بر اثر فشار می میرند و در حاشه ای که باکتری ها مرده اند دیگه باکتری رشد نمی کند.