traffic analysis بیونت

تاریکی مطلق شبانه کلید موفقیت در درمان سرطان سینه

https://bionet.ir، بیونت، bionet، سرطان سینه

بررسی جدیدی که به وسیله  دانشمندان مرکز تحقیقات پزشکی سرطان دانشگاه Tulen انجام شده است نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض نور در شب که منجر به از کار افتادن تولید هورمون شبانه ملاتونین می‌شود، باعث ایجاد مقاومت نسبت به Tamoxifen (داروی معمول ضد سرطان سینه) خواهد شد. این مقاله در مجله Cancer Research به چاپ رسیده و اولین مطالعه ایست که نشان می‌دهد ملاتونین برای موفقیت در درمان به وسیله تاموکسیفن حیاتی می‌باشد.

Steven Hill و David Blask دانشمندان ارائه کننده این طرح در گروه زیست شناسی سرطان دانشگاه Tulane به همراه دیگر اعضای گروه شامل Robert Dauchy و Shulin Xiang، تاثیر کاهش ملاتونین را بر روی داروی تاموکسیفن در مبارزه با سلول‌های سرطان سینه در موش مورد بررسی قرار دادند.

در ادامه با بیونت همراه باشید

Hill می‌گوید:

“در مرحله اول بررسی، ما حیوانات را در چرخه روشنایی/تاریکی با ۱۲ ساعت نور و ۱۲ ساعت تاریکی به مدت چند هفته مورد بررسی قرار دادیم (میزان هورمون ملاتونین در طول زمان تاریکی مورد اندازه گیری قرار گرفت). در بررسی بعدی، موش‌ها در معرض چرخه یکسانی از روشنایی/تاریکی ۱۲ ساعته قرار گرفتند در حالی که نور ضعیفی، همانند نور چراغی که از زیر در دیده می‌شود، در زمان تاریکی به آنها تابیده می‌شد و مشاهده شد که میزان ملاتونین کاهش پیدا کرده است."

ملاتونین به خودی خود از ایجاد تومور جلوگیری می‌کند و رشد آنها را کاهش می‌دهد در حالی که تاموکسیفن باعث از بین رفتن کامل سلول‌های توموری در جانوران چه در زمانی که ملاتونین زیاد در شب‌های تاریک تولید می‌شود و چه در زمانی که میزان ملاتونین با نور شبانه کاهش یافته باشد می‌شود.

این یافته‌ها به صورت بالقوه کاربرد‌های فراوانی برای زنانی خواهد داشت که با تاموکسیفن درمان می‌شوند و به دلیل مشکلات خواب، کار در شیفت شبانه یا قرار گرفتن در مقابل تلویزیون یا کامپیوتر در هنگام شب در معرض نور قرار می‌گیرند .

Blask می‌گوید:

" میزان بالای ملاتونین در شب باعث به خواب رفتن سلول‌های سرطانی با خاموش کردن مکانیسم‌های اصلی رشد می‌شود. این سلول‌ها ی به خواب رفته به تاموکسیفن حساس می‌باشند. اما هنگامی ‌که نور وجود دارد و ملاتونین مهار می‌شود، سلول‌های سرطان سینه بیدار شده و به تاموکسیفن پاسخ مناسبی نمی‌دهند."

این مطالعه نشان می‌دهد حضور نور در شب به عنوان یک عامل خطر ساز برای ایجاد مقاومت به تاموکسیفن و دیگر دارو‌های ضد سرطان بوده است.

منبع: Cancer Research

  • نویسنده : سامان میلانی زاده
  • تاریخ انتشار : 15-12-14
  1. زهرا گفت:

    ممنون

  2. مینا گفت:

    عالی بود مرسی

  3. مینا گفت:

    خیلی جالب بود

  4. مهسا گفت:

    مقاله بسیار جدید و عالی بود.

  5. فریبا ر گفت:

    بهزاد مفید بود. ممنون