traffic analysis بیونت

دانشمندان موفق به تولید مدل سه بعدی بافت مغز شدند

دانشمندان موفق به تولید بافت مغز به صورت سه بعدی شدند که می تواند عملکردی همانند مغز موش داشته باشد. این بافت به وسیله محققان مرکز تحقیقات بافت شناسی دانشگاه Tuft شهر Boston تولید شده است. این محققان ادعا کرده اند که این توده سلولی تولید شده می تواند برای دو ماه زنده نگه داشته شود و برای مطالعات تاثیر دارو ها و آسیب های بافت مغز استفاده شود.

در حال حاضر دانشمندان برای مطالعه عملکرد مغز به نورون های رشد داده شده درون پتری دیش ها متکی هستند. این نورون ها در یک فضای دو بعدی رشد داده می شوند که اطلاعات ناقصی از پیچیدگی های مغز و ساختار سه بعدی آن فراهم می آورد. در حالی که مدل بافت مغز موجود می تواند به دانشمندان در مورد یافتن چگونگی ارتباطات بین نورون ها در یک محیط پیچیده کمک کند.

بافت مغز از مجموعه بخش های سفید و خاکستری تشکیل شده است. بخش خاکستری از جسم های سلولی نورون ها تشکیل شده است در حالی که بخش سفید شامل رشته های اکسون (دنباله های نورونی) می باشد. دانشمندان معتقدند آسیب های بافتی بر هر دو بخش سلولی تاثیر گزار می باشد. مدل سه بعدی موجود ساختار طبقه بندی شده مغز را ایجاد کرده و به محققان امکان مطالعه دقیق تر آسیب های بافتی را میدهد.

دکتر David Kaplan از دانشگاه Tufts شهر Boston می افزاید:

" امید بر این است که این مدل بتواند یافتن درمان مشکلات عملکردی مغز را سرعت بخشیده و امکان مطالعه دقیق تری از فیزیولوژی مغز را فراهم کند. توانایی نگه داری این بافت برای مدت طولانی در آزمایشگاه بیانگر این واقعیت است که از این پس امکان مطالعه بیماری های زیستی اعصاب امکان پذیر خواهد شد زیرا برای مطالعه بعضی از بیماری های کلیدی مغز، زمان طولانی لازم است."

برای ایجاد این ساختار سه بعدی پژوهشگران از یک ساختار ژل مانند دونات شکل بر پایه کلاژن و نورون های موش استفاده کرده اند.

این تیم تحقیقاتی مطالعات متعددی را برای شناسایی عملکردی بودن ساختار مغز انجام داده اند. دانشمندان متوجه شده اند که این ساختار سه بعدی عملکرد مغز موش را به صورت بهتری نسبت به نورون های رشد داده شده در پتری دیش نمایان می سازد.

پژوهشکده ملی تصویر برداری زیستی و مهندسی زیست (NIH) پشتیبان مالی این تحقیق بوده و نتیجه حاصل از این تحقیق در مجله آکادمی ملی علوم به چاپ رسیده است. آیا زمانی فرا خواهد رسید که مغز مصنوعی ساخت بشر جایگزین هوش مصنوعی سیستم های روباتیک شود؟

منبع: PNAS

  • نویسنده : سامان میلانی زاده
  • تاریخ انتشار : 02-10-14