traffic analysis بیونت

درمان تمام بیماری‌ها: پیشرفت پزشکی موردنظر ما در سال ۲۰۱۷

امکان وقوع معجزه وجود ندارد اما در این سال می‌توانیم تعدادی از پیشرفت‌های کلیدی علمی درزمینه های جنون و زیکا تا کاهش درد و داروهای سفارشی را ببینیم. در این مقاله، نگاهی می‌کنیم به چیزهایی که ممکن است در این سال بشنویم.

در ادامه همراه بیونت باشید

گمشده در ترجمه

در سال ۲۰۱۷، ما می‌توانیم ذرات بیش‌ازحد کوچک را مطالعه کنیم و داده‌های بیش‌ازحد بزرگ را به اشتراک بگذاریم اما به‌عنوان یک پزشک عمومی که درگیر انجام مراقبت‌های اولیه پزشکی به‌صورت روزمره هستم برایم جای تعجب دارد که چرا بااینکه چیزهای زیادی می‌دانیم، کارهای کمی انجام می‌دهیم؟ چرا چنین تأخیری بین کشفیات علمی به‌روز و چیزهایی که یک پزشک عمومی می‌تواند پیشنهاد بدهد وجود دارد؟

پر کردن این شکاف به‌صورت سریع و کارآمد به کمک شاخه‌ای از علم بیومدیکال تحت عنوان پزشکی ترجمه‌ای امکان‌پذیر است.

دانشمندان، کارشناسان حوزه سلامت و دارو و حامیان مالی با همکاری یکدیگر، علم را به راه‌حل ترجمه می‌کنند. شعار حکومت‌ها و آژانس‌های سرمایه‌گذار درزمینهٔ خدمات درمانی در سراسر جهان “ارزش بر اساس مراقبت” یا پرداخت بر اساس نتیجه است که روش عادلانه‌ای است.

این موضوع فقط برای کاهش هزینه‌ها نیست بلکه برای متوقف کردن سطح پایین خدمات مراقبت‌های بهداشتی و حرکت به سمت دوره پزشکی دقیق است که در آن ژنوم و اپی ژنوم و محرک‌های محیطی (مثل آلودگی) و سایر فاکتورها، شمارا سمت مراقبت درست راهنمایی می‌کند.

پزشکی مبتنی بر کامپیوتر

پزشکی دقیق یا درواقع هر نوع از پزشکی مدرن بدون وجود داده‌ها، ارزش ندارند. اطلاعات از بدن شما به‌طور فزاینده‌ای توسط وسایل پوشیدنی جمع‌آوری می‌شوند. ازجمله تعداد قدم‌ها، اندازه‌گیری وزن، فشارخون، ضربان قلب و دما

وسایلی مثل IBM’s Watson می‌توانند اطلاعات شخصی شمارا با اطلاعات به‌دست‌آمده از منابع بزرگ مثل دانشگاه‌ها، انستیتوهای تحقیقاتی و نشریات مخلوط کنند.

الگوریتم‌ها، توصیه‌هایی مثل سایز کت‌وشلوارتان را از طریق appهایی مثل نوترینو (ارائه راهنمایی در مورد رژیم غذایی) را در اختیارتان قرار می‌دهند. این سیستم از ورودی‌های شما یاد می‌گیرد و روزبه‌روز باهوش‌تر می‌شود. درعین‌حال آواتارهای آنلاین به افراد با بیماری شیزوفرنی کمک می‌کنند و برای کشف نشانه‌های اولیه افسردگی در زنان و مردان مستخدم بکار می‌روند.

درمان توسط واقعیت مجازی همه‌جانبه به افراد افسرده کمک می‌کند تا بتوانند بحران خود را پشت سر بگذارند و در این زمینه گزارش‌های امیدوارکننده‌ای ارائه‌شده است.

بررسی روده

علاقه‌مندی به آنالیز فلور نرمال روده به شکل فزاینده‌ای رو به افزایش است. ما در بدن خود ۱۰۰ تریلیارد میکروب داریم (اکثراً باکتری‌ها) که اکثراً در روده زندگی می‌کنند و بقیه در پوست و جاهای دیگر هستند که این میزان ۱۰ برابر بیشتر از تعداد سلول‌های طبیعی بدن انسان است.

اطلاعات ژنتیکی که توسط این میکروب‌ها حمل می‌شود، نقش بسیار مهمی در تولید مواد شیمیایی محرک فرایندهای حیاتی، متابولیسم و عملکرد ایمنی دارند. هدف اصلی فهمیدن این نکته است که فلور نرمال سالم چه شکلی هستند؟ چگونه خودشان را تغذیه می‌کنند؟ چه منابعی فلور نرمال بیماری‌زا را از ایجاد بیماری منع می‌کند یا باعث تهدید سلامتی توسط آن‌ها می‌شوند؟

اگر می‌خواهید بدانید فلور نرمال شما در مقایسه با سایر اعضای خانواده یا سایر داوطلبین چه وضعیتی دارد می‌توانید در پروژه روده بریتانیا شرکت کنید.

چالش بعدی سلامت عمومی؟

امروزه الکل به‌عنوان یک ریسک فاکتور مرگ زودرس، بیماری‌ها و ناتوانی‌ها در سنین  ۱۵ تا ۴۹ سال مطرح است.

قرار دادن قیمت مینیمم برای الکل به قطع مصرف آن کمک می‌کند اما کارخانه‌های الکل سازی با آن مخالف هستند. در کل الکل، سیگار، رژیم غذایی نامناسب، چاقی و فشارخون بالای درمان‌نشده ریسک فاکتور ایجادکننده بیماری در انگلستان هستند.

قانون، سیگار کشیدن در ماشین را برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع کرده است و کمپین‌هایی تشکیل‌شده‌اند تا مردم را به سیگار نکشیدن تشویق کنند. امروزه سیگارهای الکترونیکی برای ترک سیگار به مردم کمک می‌کنند که البته منتقدین می‌ترسند که استفاده گسترده از این سیگارها، میزان سیگار کشیدن در جوانانی که تفاوتی میان سیگار الکترونیکی و معمولی تشخیص نمی‌دهند را زیاد کند.

قوانین سخت گیرانه EU، کارخانه‌های تولید سیگار الکترونیکی و تنباکو را کنترل می‌کنند اما کنترل بسیار کمی بر روی افراد سیگاری وجود دارد.

مهم‌ترین چالش سلامتی عمومی کوچک کردن شکاف سلامتی است.

امید به زندگی در انگلستان از ۷۵.۹ سال در ۱۹۹۰ به ۸۱.۳ سال در ۲۰۱۳ افزایش‌یافته است اما در پشت این خبر جذاب یک حقیقت تلخ و شرم‌آور وجود دارد و آن این است که مردان وزنان ثروتمند به ترتیب ۹و۷ سال بیشتر از مردان و زنان فقیر عمر می‌کنند.

ویروس زیکا

سال قبل، اولین زن بریتانیایی که از شریک جنسی خود (که در تعطیلات درجایی مملو از ویروس زیکا بود) این ویروس را گرفته بود شناسایی شد. ما انتظار داریم که امسال تعداد بیشتری از افراد مبتلا را ببینیم. این ویروس می‌تواند منجر به میکروسفالی شود البته به شرطی که زن در دوران بارداری به آن مبتلا شود.

مردی که از نواحی اندمیک زیکا برمی‌گردد باید به مدت ۶ ماه از رابطه جنسی خودداری کند یا از کاندوم استفاده کند. زنان هم باید به مدت ۸ هفته از barrier استفاده کنند و نگذارند که باردار شوند.

آیا اسکوروی برگشته است؟

تعداد افراد مبتلابه اسکوروی در انگلستان کم است. اما این تعداد به دلیل استفاده کم از میوه و سبزی‌های حاوی ویتامین c رو به افزایش است.

افراد معتاد به الکل و دارو و همچنین افراد بی‌خانمان بیشتر از همه مستعد این بیماری هستند. اسکوروی به دلیل کمبود ویتامین c ایجاد می‌شود که ویتامین c برای کلاژن سازی ضروری است.

کمبود شدید ویتامین c سبب موارد زیر می‌شود:

خونریزی لثه، پوست خشک، تنفس ضعیف و درد عضلانی

روزانه به ۴۰ میلی‌گرم ویتامین c که معادل نصف یک پرتقال بزرگ، کیوی و فلفل قرمز کوچک است،  نیاز است. میوه‌ها و سبزی‌های یخزده و کنسروی، ویتامین c خود را حفظ می‌کنند. زنان حامله و شیرده به ویتامین c بیشتری نیاز دارند (۵۰ میلی‌گرم در دوران بارداری و ۷۰ میلی‌گرم در دوران شیردهی)

آیا در درمان درد شدید، کتامین جایگزین مرفین خواهد شد؟

داروی بی‌حس‌کننده کتامین می‌تواند به‌صورت اسپری از راه بینی پاف شده و درد را به‌خوبی تسکین دهد که در مقایسه با تزریق مورفین عملکرد مناسبی دارد.

در خیابان، داروهای کلاس B به خاطر حس خوبی که ایجاد می‌کنند طرفدار زیادی دارند اما در دوزهای بالا سبب ایجاد K-hole می‌شوند که به‌منزله جدا شدن از عالم واقعیت و توهم زدن است.

در دوزهای پایین به‌صورت فزاینده‌ای به‌عنوان ضد درد تجویز می‌شود. همچنین به‌عنوان بی‌حس‌کننده در کودکان استفاده می‌شود زیرا کودکان مستعد تغییرات ذهنی ناشی از آن نمی‌باشند.

آیا در این سال داروی مناسبی برای جنون ارائه می‌شود؟

امروزه داروی brimonidine جایگزین داروی آزمایشی solanezumab شده است. داروی brimonidine به‌طور عمده برای کم کردن فشار چشم در گلوکوم استفاده می‌شود که میزان رسوب آمیلویید را در قرنیه کاهش می‌دهد و امید بران است که بتواند اثرات مشابهی بر مغز بگذارد و امیلویید سمی را که در مغز رسوب می‌کند و سبب آسیب عصب و مرگ در آلزایمر می‌شود کاهش دهد.

آیا در انگلیس پانکراس مصنوعی برای بیماران دیابت نوع ۱ استفاده می‌شود؟

پانکراس مصنوعی، قطعه شگفت‌انگیزی است که به‌طور مداوم گلوکز خون را در افراد دیابت نوع ۱ مانیتور کرده و بااتصال به پمپ‌های انسولین  آن‌ها سبب رسیدن دوز نرمال انسولین می‌شود. که این دقیقاً همان فرایندی است که در افراد سالم با عملکرد نرمال پانکراس رخ می‌دهد.

این دستگاه مراحل FDA را در آمریکا با موفقیت پشت سر گذاشته است و با چندین آزمایشی که روی آن انجام‌شده است به‌زودی در انگلستان در دسترس خواهد بود

 

در صورت تمایل می‌توانید مقاله کامل این مطلب را به زبان انگلیسی از لینک منبع مشاهده نمایید، اگر مقاله رایگان نبود از بخش دانلود رایگان مقالات، مقاله کامل را به صورت PDF دریافت کنید.

منبع: The Guardian

  • نویسنده : پویا مجیدی
  • تاریخ انتشار : 18-01-17