traffic analysis بیونت

زندگی بدون زخم با رمزگشایی کد بازسازی پوست انسان

محققین دانشکده پزشکی Perelman در دانشگاه پنسیلوانیا، سرانجام راهی یافتند تا پوست را توسط سلول های چربی بازسازی کنند.

در ادامه همراه بیونت باشید

 

نظر محققین بر این است که در بازسازی پوست، اولین سلول‌ها فولیکول مو هستند و پس از سلول‌های فولیکول مو، سلول‌های چربی بازسازی می‌شوند.

بدن انسان در طی سال‌ها تکامل، به‌طور چشمگیری ثابت کرده است که توانایی و ظرفیت انجام دادن مکانیسم‌های پیچیده‌ای را دارد که باعث زنده ماندن ما می‌شود. البته به نظر می‌آید که بدن ما کامل نیست و پروسه‌ای نیاز است که بتواند پوست را شفا دهد.

با بهبود زخم‌ها، بافت اسکار کم‌وبیش باقی خواهند ماند اما تیم تحقیقاتی با یک کار غیرممکن این فرایند را کامل کرد و به پوست اجازه داد که خود را توسط آدیپوسیت ها (سلول‌های چربی) به‌طور کامل بازسازی کند.

پوستی که پس از بریدگی بازسازی‌شده است، توسط سلول‌های چربی پر می‌شود که به‌راحتی باپوست اطراف ترکیب‌شده و باعث بهبودی کامل پوست می‌شوند.

بر اساس Furturism، بافت اسکار از میوفیبروبلاست ساخته‌شده است و پس از بهبود زخم ناشی از بریدگی عمیق، شکل محل زخم با سایر جاها متفاوت است زیرا در آن سلول‌های چربی یا فولیکول مو وجود ندارد.

دکتر ماکسیم پلیکوس در وب‌سایت ژورنال پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا می‌گوید که:

یافته‌ها نشان می‌دهند که پس از زخمی شدن، می‌تواند فرصتی پیش بیاید تا پوست به‌جای اسکار برجا گذاشتن خود را بازسازی کند.

George Cotsarelis رئیس دپارتمان درماتولوژی دانشگاه توضیح داد که:

کلید کار این است که در ابتدا سلول‌های فولیکول مو خود را بازسازی کنند که این سبب می‌شود سلول‌های چربی به سیگنال‌ها پاسخ بدهند و باعث بازسازی پوست می‌شود.

به‌هرحال، دانشمندان در تلاش برای یافتن سرچشمه این سیگنال‌ها بودند که سرانجام به Bone Morphogenetic Protein برخورد کردند که دستورالعمل تبدیل میوفیبروبلاست به سلول‌های چربی کارآمد را ابلاغ می‌کند.

این کشفیات به‌نوبه خود بسیار مهم بودند اما باید توجه کرد که آزمایش‌ها هنوز در مراحل اولیه خود هستند و فقط فرضیه اثبات‌شده است. این فرایند قرار است بر روی نمونه‌های پوست موش‌ها و انسان‌ها انجام شود تا نتایج دیده شوند.

دستیابی به رشد فولیکول مو در داخل زخم موجود در بدن انسان زنده بسیار مشکل است، اما باید علم راهی برای آن پیدا کند تا ما دیگر نگران اسکارهای به‌جامانده از زخم‌ها نباشیم.

در صورت تمایل می‌توانید مقاله کامل این مطلب را به زبان انگلیسی از لینک منبع مشاهده نمایید، اگر مقاله رایگان نبود از بخش دانلود رایگان مقالات، مقاله کامل را به صورت PDF دریافت کنید.

منبع: Penn Medicine

  • نویسنده : پویا مجیدی
  • تاریخ انتشار : 24-01-17