traffic analysis بیونت

ضرورت وجود یک noncoding RNA در حاملگی موفق موش‌ها

همه ما می‌دانیم که پروتئین‌ها تقریباً دلیل انجام تمام مکانیسم‌های زیستی هستند، آن‌ها از مولکول‌های RNA ی ایجاد شده‌اند که خود از توالی‌های DNA رونویسی شده‌اند. هرچند، بخش بزرگی از RNA رونویسی شده به پروتئین رمز نمی‌شود و به نظر نمی‌رسد که نقش مشخصی داشته باشد. Shinichi Nakagawa و همکارانش از آزمایشگاه بیولوژی RIKEN RNA یک lncRNA) noncoding RNA) خاص یافته‌اند که در برخی موارد برای باروری ضروری است.

در ادامه همراه بیونت باشید

در بخشی از یک برنامه پژوهشی، Nakagawa و گروهش موش تراریخته‌ای را به‌وسیله جهش “Knock-out” بر روی ژن Neat1 (که یک lncRNA را رمز می‌کند) ایجاد کردند. اگرچه بیشتر “knock-out”های lncRNA تأثیرات قابل‌توجهی را نشان نمی‌دهند، اما محققان نرخ بالایی از ناباروری را در موش‌های مؤنث واجد جهش “knock-out” در ژن Neat1 مشاهده کردند. ازاین‌رو آن‌ها تصمیم گرفتند تا تحقیقات خود را گسترده‌تر کنند.

گروه متوجه شد که حدود نیمی از موش‌های “knock-out” مؤنث مشکلات ناباروری دارند، برخی باردار نشده و برخی نوزادان بسیار کوچکی به دنیا آوردند. هرچند که این تأثیر به طرز عجیبی تصادفی بود، یعنی برخی از موش‌های “knock-out” بارداری‌های نرمالی داشتند، برخی‌ها همیشه نابارور بوده و عده‌ای دیگر فقط بعضی اوقات نابارور بودند.

NaKagawa می‌گوید:

«یک موش مؤنث مشخص ممکن است اولین بارداری‌اش عادی باشد ولی در آمیزش‌های بعدی نتواند باردار شود»

آزمایش‌های بعدی نشان داد که دلیل ناباروری عدم عملکرد صحیح تخمدان است. محققان همچنین متوجه شدند که سطح پروژسترون در موش‌های “knock-out” نابارور نمی‌تواند در طول حاملگی بالا رود. این یافته‌ها به Corpus luteum مرتبط می‌شود، ساختاری که پس از باروری در تخم‌دان شکل گرفته و پروژسترون آزاد می‌کند.

در موش‌های سالم، Neat1 در طول بارداری در مقیاس بالا توسط سلول‌های در حال رشد موجود در Corpus luteum تولید می‌شود. این برای تشکیل ساختاری کروی به نام ‘paraspeckles’ درون Corpus luteum مهم است. هیچ Paraspeckle ی در موش‌های “knock-out” تشکیل نمی‌شود، ولی باوجود نبود Paraspeckle تقریباً نیمی از موش‌های Knock-out حاملگی‌های به‌ظاهر نرمالی داشتند.

عملکرد paraspeckle ها و اهمیت آن‌ها در بارداری نامشخص است. Nakagawa می‌گوید:

«یک تئوری این است که آن‌ها پروتئین‌هایی که پتانسیل خطرناک بودن را دارند از دسترس دور می‌کنند. ما فکر می‌کنیم Neat1 استرس‌های خاصی که موجب اختلال در بارداری می‌شود را سرکوب می‌کند. اگر استرس موجود باشد به Neat1 و paraspeckle ها نیاز است ولی اگر استرس نباشد Paraspeckle ها ضروری نیستند».

به نظر Nakagawa برخی از اشکال ناباروری در انسان‌ها نیز می‌تواند به دلیل نقص در ژن Neat1 و تشکیل Paraspeckle ها باشد.

او می‌گوید:

«ما هنوز هیچ آزمایشی بر روی انسان انجام نداده‌ایم ولی بدون شک این‌ یکی از مواردی است که علاقه داریم این پژوهش را در مورد آن انجام دهیم.»

در صورت تمایل می‌توانید مقاله کامل این مطلب را به زبان انگلیسی از لینک منبع مشاهده نمایید، اگر مقاله رایگان نبود از بخش دانلود رایگان مقالات، مقاله کامل را به صورت PDF دریافت کنید.

منبع: Development

  • نویسنده : بهزاد دماوند
  • تاریخ انتشار : 06-10-15