traffic analysis بیونت

همکاری IBM و MARS برای تولید غذاهای ایمن تر با استفاده از علم ژنتیک

کنسرسیومی برای ادامه دادن به تامین زنجیره غذایی

غول کامپیوتری IBM و غول صنایع غذایی Mars خبر از یک پروژه مشترک به نام (کنسرسیومی برای ادامه دادن به تامین زنجیره غذایی) دادند. ایده این کار استفاده از میکروب شناسی مدرن، برنامه ریزی کامپیوتری و روش های بررسی است تا تمام موادی را که در غذای ما وجود دارد از اجزای خوب گرفته تا بد شناسایی کنند تا غذایی را که می خوریم ایمن تر سازند.

در ادامه همراه بیونت باشید

همانطور که در این خبر منتشر کرده اند غذایی که مصرف می کنیم به صورتی که می خواهیم ایمن نیست، هر ساله میلیارد ها دلار برای درمان هزاران فرد مبتلا به بیماری های ناشی از غذا مصرف می شود و حتی بعضی از این افراد نیز می میرند. مشکلی که علاوه بر این وجود دارد افزایش روز افزون جمعیت است و آن بدین معنی است که شکم های بیشتری باید سیر شوند. IBM و Mars معتقدند راهی برای ایمن سازی وجود دارد و آن شناسایی تمام چیزهایی است که در غذا وجود دارد. می توان ابزاری ایجاد کرد که هنگامی که ماده غیر قابل قبول در غذا وجود داشت آن را به راحتی تشخیص دهیم.

برای رسیدن به این هدف این دو شرکت با همدیگر در یک تکاپوی دو ساله برای شناسایی مارکرهای ژنتیکی ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها  و دیگر عوامل بیماری زا اقدام کرده اند و روش هایی را که این عوامل وارد غذا می شوند را شناسایی می کنند. در واقع این گروه به دنبال توالی یابی ژنوم تمام مواد غذایی است که می خوریم، از مواد زیستی گیاهان گرفته تا مواد غذایی جانوری موجود. Mars از تمام محصولات غذایی خود نمونه هایی را برای شرکت IBM به صورت مستمر فراهم خواهد کرد تا آنها با کمک ژنتیک دانان بتوانند این مواد را آزمایش کنند. این داده ها به آزمایشگاه فوق پیشرفته و مرکز داده های عظیم IBM به نام Accelerate Discovery THINKLab منتقل می شود تا توالی یابی شوند و مرکز داده هایی برای شناسایی میانکنش های مواد غذایی مورد آزمایش فراهم گردد و در مطالعات بعدی مورد استفاده قرار گیرند.

در واقع این دو شرکت علاقه مندند تا تمام مواد موجود در زنجیره غذایی را از باکتری های موجود در خاک گرفته تا باکتری های روی چنگال های درون کشو مورد بررسی قرار دهند. این برنامه به گونه ای است که یک مبدا برای تمام چیز هایی که می خوریم ایجاد کند و سپس تمام غذاها را با این مبدا مورد ارزیابی قرار دهد تا نشان دهد که آیا ماده ای غیر از ماده اصلی در آن وجود دارد و آیا این ماده مضر است یا خیر.

شرکت های غذایی برنامه های گسترده ای برای آزمایش مواد غذایی خود دارند اما تنها چیزهایی را آزمایش می کنند که انتظار یافتنشان را داشته باشند. این روش جدید این امکان را فراهم می آورد تا مواد ناشناس را نیز مانند باکتری های کپسول دار و یا مواد سمی که به صورت اشتباهی وارد ماده غذایی شده اند را نیز شناسایی کنیم. هدف نهایی تعییر روش کلی برای ارزیابی مواد غذایی است که به IBM امکان ایجاد دستگاه ها و مواد مورد نظر و به Mars امکان تولید مواد غذایی بهتر و به مصرف کنندگان امکان داشتن غذاهای ایمن تری را می دهد.

منبع: IBM

  • نویسنده : سامان میلانی زاده
  • تاریخ انتشار : 08-02-17