traffic analysis بیونت

ویرایش ژنی با تکنیک CRISPR بی‌نیاز از قطعات DNA خارجی

ساختار مارپیچ مضاعف DNA

گروهی از محققان از مراکز مختلف تحقیقاتی در کره جنوبی روشی را یافته‌اند که به کمک آن می‌توان با استفاده از تکنیک CRISPR یک آنزیم را بدون نیاز به یک حامل باکتریایی وارد سلول کرد. این گروه معتقد است نتایج این بررسی راهی را به وجود می‌آورد که به کمک آن می‌توان قوانین موجود را که برای ایجاد یک ارگانیسم تغییریافته ژنتیکی (GMO) وضع‌شده‌اند دگرگون کرده و از آن در زنجیره غذایی انسان استفاده کرد. در مقاله‌ای که این گروه در مجله Nature به چاپ رسانیده‌اند تکنیک مورد استفاده و نحوه عمل آن را کاملاً شرح داده‌اند.

در ادامه همراه بیونت باشید

CRISPR درواقع وسیله است که با استفاده از RNA ابزار ویرایش ژنی را به بخش خاصی در ژنوم راهنمایی می‌کند. ایده اصلی تحقیق انجام‌شده حذف کردن بخش‌هایی از ژنوم که موردنیاز نبوده و جایگزینی آن‌ها با بخش‌های موردنیاز جهت ایجاد یک گیاه و یا جانور با خصوصیات موردنظر می‌باشد. روش معمول، استفاده از یک پروتئین به نام Cas9 است که در سلول گیاهی فعال است و سپس استفاده از یک عامل باکتریایی برای انتقال بخش DNA موردنظر به ژنوم با استفاده از رشته‌های RNA است. مشکل در اینجاست که گاهی بخش‌هایی از DNA باکتریایی و یا حتی خود Cas9 نیز می‌توانند در محصول نهایی وارد شوند.

در حالی که ازنظر تکنیکی ایرادات به وجود آمده تأثیری در عملکرد موردنظر گیاه نخواهند داشت ولی باعث خواهند شد این گیاه به‌عنوان GMO در نظر گرفته‌شده و قانون‌های سختی برای ممانعت از استفاده از آن در تولیدات غذایی به وجود آید. در روش جدید ارائه شده این گروه تکنیک CRISPR تغییر یافته‌ای را مورداستفاده قرار داده‌اند که بر پایه عوامل باکتریایی نبوده و در حقیقت بی‌نیاز از ناقل‌های ژنی می‌باشد. در عوض آن‌ها راهی را یافته‌اند که Cas9 و RNA را در خارج از گیاه ترکیب کرده و سپس با استفاده از محلول‌های خاصی آن‌ها را به درون سلول و به ژنوم موردنظر وارد می‌کنند. نتیجه این عمل به وجود آمدن گیاهی است که فاقد DNA ناخواسته جدید است. این گروه معتقد است که این روش برای ورود به صنعت غذایی مناسب بوده و شامل قانون GMO جهت جلوگیری از تولید مواد غذایی نمی‌شود.

در حال حاضر با اطمینان نمی‌توان گفت که این روش و روش‌های مشابه آن‌که شامل انتقال DNA ناخواسته به گیاهان در حال رشد نمی‌شوند شامل قانون GMO خواهند شد یا خیر. این امر نیازمند مشاهده بازخورد عمومی و مراجع قضایی نسبت به این‌گونه مواد است.

[stextbox id=”download” direction=”rtl” big=”true”]در صورت تمایل می‌توانید مقاله کامل این مطلب را به زبان انگلیسی از لینک منبع مشاهده نمایید، اگر مقاله رایگان نبود از بخش دانلود رایگان مقالات، مقاله کامل را به صورت PDF دریافت کنید.[/stextbox]

 

منبع: Nature

  • نویسنده : سامان میلانی زاده
  • تاریخ انتشار : 17-11-15
  1. fateme گفت:

    با سلام و تشکر
    ممکنه در مورد کریپر کمی بیشتر توضیح بدید؟

  2. س.د گفت:

    سلام
    بسیار جالب بود. سپاس

  3. نسیبه گفت:

    با سلام
    ببخشید میشه عنوان این مقاله رو لطف کنید ممنونم