traffic analysis بیونت

پیش بینی روش‌های بررسی پروتئین در سال ۲۰۱۵

http//:bionet.ir، بیونت، پروتئین‌

در مطلب "بررسی پروتئین‌ها: گزیده مقالات مهم سال ۲۰۱۴" تعدادی از مقاله های سال ۲۰۱۴ را باهم بررسی کردیم و اکنون می‌خواهیم پیش بینی‌هایی در زمینه پروتئومیکس و بررسی پروتئین‌ها در سال ۲۰۱۵ را انجام بدهیم. با بیونت همراه باشید تا از اولین ثمره محصول مطالعات در مقیاس بالا در مورد میانکنش‌های پروتئینی در انسان‌ها تا نتایج طرح تحلیل ساختار پروتئین (PSI) را همراه هم بررسی کنیم.

۱. تصویر برداری میانکنش‌های پروتئین‌های انسانی دستاوردهای بزرگتری به بار خواهد آورد.

 همانطور که اخیرا در مجله Cell گزارش شد، یک بررسی در مقیاس بزرگ که به وسیله چندین گروه انجام شده و Marc Vidal آن را سرپرستی کرده است، به صورت سیستماتیک حدود ۱۴۰۰۰ میانکنش پروتئین- پروتئین انسانی را نقشه برداری کرده و نقشه تمام میانکنش‌های پروتئینی (interactome) را فراهم کرده است. این مطالعه قابل بررسی تر و ۳۰% بزرگتر از مطالعات پیشین می‌باشد. با در دست داشتن چنین اطلاعات وسیعی فرصت‌های جدیدی برای محققان به وجود آمده تا نحوه شکلگیری بیماری‌ها را بهتر درک کرده و ارتباطات ژنوتیپ-پروتئین که در مطالعات قبلی کشف نشده بود را شناسایی کنند. در نتیجه انتظار داریم میوه‌های این پروژه را سریع تر به دست آوریم، همزمان با اینکه پروژه نقشه برداری ارتباطات بیش از ۲۰۰۰۰ ژن انسانی نیز در ۶ سال آینده اجرا خواهد شد.

۲. فواید محیط‌های مصنوعی

 در شهریور، Roy Bar-Ziv و همکارانش ایجاد اجزای DNA میکروفلوئیدی را به صورت سلول‌های مصنوعی در مجله Science گزارش کردند. این سلول‌های دو بعدی مصنوعی منجر به سنتز پروتئین قابل برنامه ریزی به همراه متابولیسم و ارتباطات شده است و در نتیجه  یک سیستم سنتز پروتئین انعطاف پذیرتر و شبیه تری به سلول‌ها ایجاد کردند که به صورت بهتری الگوی بیان پویای پروتئین را مدل سازی کرده و غلظت پیام رسانی پروتئین را حفظ می‌کند. استفاده از چنین سیستم‌های سنتز پروتئین در سلول‌های مصنوعی برای سنجش فعالیت و ارتباطات پروتئینی می‌تواند تاثیر به سزایی بر فهم ما از عملکرد پروتئین‌ها داشته باشد. پیش بینی می‌شود تلاش‌های اینچنینی برای پیشبرد روش‌هایی که محققان منتظر آن هستند، آزمودن نتایج مطالعات با مقیاس وسیع را به صورت هدفمند تر و پرداده تری پیش خواهد برد.

۳. پایان دوره تحلیل طرح ساختار پروتئین (PSI)

پس از خاتمه یافتن PSI در ۲۰۱۵ بعد از ۱۵ سال فعالیت سؤالی که برای زیست شناسان ساختاری مطرح می‌شود این است که برای تکنولوژی چه پیش خواهد آمد؟ و در ۱۵ سال گذشته چه اتفاقاتی رخ داده است؟ ممکن است درخواست‌هایی برای نگه داری مراکز پربازده تولید پروتئین برای PSI داشته باشیم تا بتوانیم از آنها به عنوان مراکز اصلی تولید پروتئین برای آزمایشگاه‌های زیست شناسی استفاده کنیم. یا ممکن است بعضی نوآوری‌های در مقیاس بالا شامل ایجاد داده‌های زیاد و روش‌های کامپیوتری در زیست شناسی ساختاری بتوانند به عنوان نتیجه ای از موفقیت PSI قد علم کنند. بدون توجه به تمام این موارد این سال برای پروتئین شناسان سال بسیار مهمی ‌خواهد بود زیرا باید تصمیم بگیرند پس از تلاشی که برای شناسایی ساختار بیش از ۶۳۰۰ پروتئین انجام داده اند چگونه به سمت جلو قدم بردارند.

منبع: bionet

  • نویسنده : سامان میلانی زاده
  • تاریخ انتشار : 29-12-14