traffic analysis بیونت

کشف کد بیماری زایی RNA ویروس‌های تک رشته ای

https://bionet.ir، بیونت، bionet، ویروس RNA دار

رمزی که در ژنوم ویروس‌های RNA دار تک‌رشته‌ای پنهان شده است، ویروس‌ها را برای بسته‌بندی توسط سد دفاعی خارجی پروتئینی راهنمایی می‌کند.

محققان رمزی را بازگشایی کردند که نشان می‌دهد بیماری‌هایی که به‌وسیله ویروس‌های RNA دار تک‌رشته‌ای ایجاد می‌شوند در بسیاری از جهات شبیه ویروس‌های ایجادکننده بیماری‌های معمولی مانند سرماخوردگی و فلج اطفال می‌باشند.

تاکنون دانشمندان متوجه رمزی که در ناحیه صاف توالی ریبونوکلئیک اسید (RNA) مخفی‌شده بود و در ژنوم این ویروس‌ها قرار می‌گرفت نشده بودند. اکنون جزئیات مولکولی که نشان می‌دهد چگونه این پروتئین‌های محافظتی در اطراف ژنوم خود به خود در کنار هم قرار می‌گیرند، به‌صورت اختصاصی و کارآمد مشخص شده و ارتباطات متعدد بین پروتئین‌های پوششی و پیغام‌های دریافتی از ژنوم ویروسی آشکار شده است. پروفسور Peter Stockley از دانشگاه Leeds که این تحقیق را سرپرستی می‌کرد در این زمینه می‌گوید:

«اگر شما به این پیغام به چشم یک جنگ‌افزار مولکولی نگاه کنید، این‌ها پیغام‌های رمز شده‌ای هستند که باعث صف‌آرایی نظامی کارآمد ویروس می‌شوند. اکنون در مورد تمامی این گروه از ویروس‌ها توانستیم که ماشین رمزگشایی ایجاد کنیم که این پیغام‌های مخفی را برای ما آشکار سازد. ما نشان دادیم که نه‌تنها می‌توانیم این پیغام‌ها را بخوانیم بلکه می‌توانیم آن‌ها را تخریب کرده و از صف‌آرایی ویروس جلوگیری کنیم.»

قدم بعدی گسترش دادن این مطالعه به ویروس‌های جانوری است. این محققان معتقدند که ترکیب تشخیص به‌وسیله اسپکتروسکوپی فلورسنت تک مولکولی و مدل‌های کامپیوتری می‌تواند مسیر جدیدی برای کشف داروهای ایجاد ‌کند.

در صورت تمایل می‌توانید مقاله کامل این مطلب را به زبان انگلیسی از لینک منبع مشاهده کنید، اگر مقاله رایگان نبود از بخش دانلود رایگان مقالات، مقاله کامل را به صورت PDF دریافت کنید.

منبع: PNAS

  • نویسنده : سامان میلانی زاده
  • تاریخ انتشار : 16-03-15
  1. س.د گفت:

    بسیار سپاس!

  2. نسیبه گفت:

    سلام ببخشید لینک مقالات مطالبی که گذاشتید رو نمیزارید؟

  3. مبینا گفت:

    فوق العاده بود….با تشکر فراوان